Børnenes Nytårstale handler om at inddrage og motivere børn og unge til at udtrykke deres oplevelser, bekymringer, håb og drømme for deres liv og fremtid. Med nytårstalen som ramme understøtter vi dig, der er lærer i, hvordan dine elever kan øve sig i at forme deres synspunkter og formidle dem til relevante modtagere. Fire forløb giver til sammen et godt fundament til, at dine elever, ikke kun kan skrive en tale, men også øve den og både få og give en god feedback.

Fire forløb til dine elever
Her på siden kan du finde fire sammenhængende undervisningsforløb, der klæder dine elever på til at sige deres mening om emner, der er vigtige for dem, og som vedrører dem selv. Hvad er mine rettigheder? Hvad vil det sige at ytre sig? Hvad er en tale? Hvordan finder jeg mit emne? Hvordan formidler jeg mine budskaber, og hvem skal modtage dem?
Du kan plukke i forløbene, som det giver mening for dig – men du kan også bruge alle fire forløb i din klasse, måske i en temauge. Alle forløbssiderne har lærervejledninger så du let kommer hele vejen rundt om materialet sammen med dine elever.
De elever der har lyst, kan indsende deres tale til TV 2, som har indgået et samarbejde med UNICEF om at vise udvalgte taler fra børn og unge d. 1. januar på TV 2. Forløbene kan derfor med fordel gennemføres i oktober eller november måned.
Klik på billederne for at gå til forløbene
Alle forløb kan både findes til mellemtrins- og udskolingselever.
01

Forløb
1 lektion
Du har også ret
Efter forløbet kan eleverne:
- beskrive Børnekonventionen og FN.
- fortælle om børn og unges rettigheder.
- indgå i en drøftelse af, hvad. rettighederne betyder for dem selv.
02

Forløb
2 lektioner
Din mening tæller
Efter forløbet kan eleverne:
- fortælle om artikel 12
- reflektere over artikel 12 i forhold til det gamle og det nye børnesyn
- reflektere over dilemmaer i forhold til retten til at ytre sig og det hensyn, der følger med.
03

Forløb
2 lektioner
Hvem taler? Det gør du!
Efter forløbet kan eleverne:
- fortælle om taler og virkemidler
- reflektere over skelsættende begivenheder i deres samtid
- skrive en nytårstale.
04

Forløb
2-3 lektioner
Hvem skal lytte?
Efter forløbet kan eleverne:
- vurdere, hvem der er en relevant modtager for et budskab
- anvende virkemidler, når man skal holde en tale
- få og give konstruktiv feedback.
Undervisningsmaterialet er støttet med midler fra Nordea-Fonden.

