Forløb til klassen

Børnenes Nytårstale: forløb 1

Dette forløb er ét af i alt fire forløb, der klæder dine elever på til at sige deres mening og forme deres synspunkter, når de skal holde Børnenes Nytårstale. Forløbet kan gennemføres som det første i rækken af de fire forløb – eller det kan gennemføres helt for sig selv.

“Du har også ret” henvender sig både til mellemtrins- og udskolingselever. Mange af øvelserne går igen, men nogle er forskellige fra trin til trin. I lærervejledningerne kan du se, hvis der skal bruges materialer til øvelserne. Efter forløbet kan eleverne beskrive Børnekonventionen og FN, fortælle om børn og unges rettigheder samt indgå i en drøftelse af, hvad rettighederne betyder for dem selv.

Mellemtrin

‘Du har også ret” består af to øvelser. I den første øvelse skal klassen tale om videoen ‘Ordet er dit’. Videoen er en kort explainer, der varer under 2 minutter. I den anden øvelse skal du bruge et arbejdsark om Børnekonventionen og FN (1A) og et arbejdsark med spørgsmål (1B). I lærervejledningen guides du gennem hele forløbet og fremgangsmåden i øvelserne.

Øvelse 1

Ordet er dit

Lav en brainstorm på tavlen med det formål at undersøge elevernes viden om Børnekonventionen og børns og unges rettigheder. Spørg f.eks. ”Hvad ved I om Børnekonventionen?”. Undlad at rette på eleverne, men lad associationerne flyde frit. 

Se herefter explaineren som du finder herunder. Tal derefter om videoen i plenum og elevernes associationer i brainstormen. 

Forslag til spørgsmål til facilitering:

  • Hvad handlede filmen om?
  • Var der noget, I ikke vidste i forvejen?
  • Kan I huske hvad artikel 12 handlede om?
  • Kan I komme med eksempler på, hvornår man er ligeværdig og ligestillet?
  • Hvorfor er det godt/dårligt?
  • Kan I komme med eksempler på, hvor børn og unge burde høres, men ikke bliver spurgt? I hverdagen, i skolen, i samfundet omkring jer – måske i hele verden!
  • Tror I, alle voksne ved, at børn og unge har ret til at blive lyttet til?

Øvelse 2

Flip et spørgsmål

Fortæl eleverne, at de nu skal lære mere om Børnekonventionen. Hver elev skal have et printet arbejdsark 1B (’Flip et spørgsmål’). 

På arbejdsark 1B (’Børnekonventionen’), er en tekst, der handler om Børnekonventionen. Enten kan teksten vises på en stor skærm og læses i fællesskab, eller eleverne kan læse den for hinanden to og to eller i mindre grupper.  

Når teksten om Børnekonventionen er læst (evt. to gange), skal hver elev folde en flipflapper/nipnapper (spørg eleverne om, hvad de kalder den) ud af arbejdsark 1B.

Når flipflapperen er foldet, skal eleverne gå rundt imellem hinanden og skiftes til at spørge og svare på otte spørgsmål, som er i flipflapperen. 

Når det vurderes, at eleverne har været flere spørgsmål igennem, stopper aktiviteten. 

Som opsamling kan eleverne fortælle:

  • Hvad har jeg lært om Børnekonventionen, jeg ikke vidste før?
  • Hvad synes jeg er det mest vigtige, jeg har lært om Børnekonventionen?

Udskoling

‘Du har også ret” består af to øvelser. I den første øvelse skal klassen tale om videoen ‘Ordet er dit’. Videoen er en kort explainer, der varer under 2 minutter. I den anden øvelse skal du bruge et arbejdsark om Børnekonventionen og FN (1A) og et arbejdsark med spørgsmål (1B). I lærervejledningen guides du gennem hele forløbet og fremgangsmåden i øvelserne.

Øvelse 1

Ordet er dit

Lav en brainstorm på tavlen med det formål at undersøge elevernes viden om Børnekonventionen og børns og unges rettigheder. Spørg f.eks. ”Hvad ved I om Børnekonventionen?”. Undlad at rette på eleverne, men lad associationerne flyde frit. 

Se herefter explaineren nedenfor. Tal derefter om videoen i plenum og elevernes associationer i brainstormen.

Forslag til spørgsmål til facilitering:

  • Hvad handlede filmen om?
  • Var der noget, I ikke vidste i forvejen?
  • Kan I huske hvad artikel 12 handlede om?
  • Kan I komme med eksempler på, hvornår man er ligeværdig og ligestillet?
  • Hvorfor er det godt/dårligt?
  • Kan I komme med eksempler på, hvor børn og unge burde høres, men ikke bliver spurgt? I hverdagen, i skolen, i samfundet omkring jer – måske i hele verden!
  • Tror I, alle voksne ved, at børn og unge har ret til at blive lyttet til?

Øvelse 2

Fisk et spørgsmål

Del eleverne i grupper af fire til fem elever. Hver gruppe skal have et sæt med de to arbejdsark. Arbejdsark 1A er en tekst om Børnekonventionen og FN. Arbejdsark 1B består af spørgsmål til teksten og skal klippes ud efter linjerne og lægges på bordet med bagsiden opad.  

En fra gruppen læser teksten fra ark 1A op for de andre i gruppen (eventuelt to gange).  

I gruppen vælges én der skal være ’dommer’. Eleven, der er dommer, har teksten foran sig. De andre i gruppen trækker på skift et spørgsmål (udklip af ark 1B). Det er dommeren, der vurderer, om svaret er rigtigt, ud fra det, der står i teksten. 

Hvis man svarer rigtigt, beholder man kortet, og hvis man svarer forkert, lægger man kortet på bordet igen med bagsiden opad. Den, der har flest kort til sidst, har vundet.