Online kursus

Velkommen til dit digitale værksted

UNICEF’s Digitale Værksted tager dig gennem forskellige flows, som består af materialer, der gør dig klogere på børns rettigheder online. Du finder det hele på denne side, hvor du inviteres ind i et redskabsfokuseret arbejde med at fremme børn og unges rettigheder i din fritidsklub – uanset om du er pædagogisk personale, leder eller måske forælder.

Det Digitale Værksted er udviklet af UNICEF Danmark som en del af All Right projektet – hvor der sættes fokus på børn og unges rettigheder online. Dette online kursus er særligt henvendt til klubber, som er i gang med at processen mod at blive certificeret som en All Right klub, men alle interesserede fritidsklubber kan gennemføre forløbet.

Flow 1: Digitale arenaer og rettigheder for børn og unge

Det første flow i Det Digitale Værksted handler om Børnekonventionens vigtigste principper og hvordan de hænger sammen med de regler der gælder i dansk lovgivning, når det kommer til børn og unges rettigheder online. I dette flow introduceres du til hvad det vil sige, at være en All Right fritidsklub – og du klædes på til at kende til de vigtigste rettigheder for børnene i din klub.

Efter flow 1 kan du…:

  • beskrive forskellen på det gamle og det nye børnesyn.
  • bringe en rettighedsbaseret tilgang til børn ind i dit daglige virke.
  • argumentere rettighedsbaseret for fordele og ulemper ved styring af skærmtid for børn og unge.
  • redegøre for de fire byggesten for en All Right klub
  • bruge fortællinger fra rettighedsskoler som inspiration for dit virke på klubben.
  • forstå bevæggrunden for All Right projektet.
  • redegøre for de fire hovedområder i Børnekonventionen.
  • bruge de relevante artikler fra konventionen til at fremme børns rettigheder i dit daglige virke.
  • anvende konventionen aktivt i dine argumenter for børns rettigheder.

Flow 2: Rettighedshavere og ansvarsbærere online

Børn og unge har en række rettigheder når de færdes online, men det er de voksne der har ansvaret for at føre dem ud i livet. Derfor spiller voksne ansvarsbærere på fritidsklubberne en vigtig rolle i, at fremme og sikre børns rettigheder. I flow 2 får du konkrete pædagogiske redskaber til arbejdet med børns rettigheder online på din fritidsklub – og du skal blandt andet møde en pædagog på en klub i en konkret case, der havde flere dilemmaer om, hvordan man som voksen ansvarsbærer bedst støtter sine klubbørn.

Efter flow 2 kan du…:

  • beskrive potentialerne for en mere rettighedsbaseret pædagogisk praksis på din klub.
  • reflektere over, hvilke ændringer i klubbens og dine rutiner, der kan skabe en langsigtet forandring som fremmer børnenes rettigheder online.
  • forklare de opmærksomhedspunkter, der er forbundet med at arbejde selvkritisk med din egen praksis.
  • redegøre for digitale mediers betydning for ungefællesskaber.
  • udvikle pædagogiske aktiviteter, der fremmer en fælles forståelse for klubbens tilgang til børns online liv.
  • reflektere over digital dannelse i klubben og klubbens rolle heri.
  • beskrive, hvordan spil kan fungere som en hobby for børn og unge samt gengive hvad de mest populære spil og platforme handler om.
  • arbejde med gaming som didaktisk redskab på klubben på en måde, der tager hensyn til børns rettigheder online.
  • reflektere over kulturen omkring spil, herunder gaming-influencere, venskaber og fællesskaber.

Flow 3: Tryghed online for børn og unge

I det sidste flow arbejder hele personalegruppen med sætte fokus på, hvordan fritidsklubben kan bidrage til at forebygge digitale krænkelser af børn og unge. Flowet ser også på, hvordan man i arbejdet med digital tryghed kan bruge et pædagogisk rettighedssprog og øge bevidstheden om egne antagelser i snakken med klubbørnene om deres liv online.

Efter flow 3 kan du…:

  • redegøre for definitionen af begreberne: ‘grooming’, ‘sextortion’ og ‘blufærdighedskrænkelse’.
  • bidrage aktiv til at skabe et fælles pædagogisk sprog på klubben for, hvad digitale krænkelser er.
  • reflektere over din rolle som ansvarsbærer i forebyggelsen af digitale krænkelser af børn på klubben.