Online kursus

Velkommen til det første flow i dit rettighedslaboratorie

Hvis du er i gang med at gennemføre UNICEF’s rettighedsLAB på en rettighedsskole, så er du landet det helt rigtige sted. Her finder du nemlig alle materialer til det første flow i laboratoriet. Du kan også gennemføre materialerne selvom du ikke er i gang med rettighedslaboratoriet eller er ansat på en rettighedsskole. Fra du begynder til du afslutter dette flow bør der ikke gå mere end 2 måneder, men hvornår du vælger at åbne de forskellige materialer i flowet bestemmer du helt selv.

Hvordan arbejder du med børns rettigheder i dag?

Hvis du er ansat på en rettighedsskole vil vi bede dig starte flowet ved at gennemføre dette korte spørgeskema. Vi er nysgerrige på, hvordan du arbejder med børns rettigheder i dag og hvilke potentialer du ser i at din skole har startet rejsen mod at blive en rettighedsskole.

En workshop på nye rettighedsskoler

Hvis du er ansat på en ny rettighedsskole, som er under opstart, så vil du møde UNICEF til en kickoff workshop når skoleåret starter. Denne workshop har mange af de samme indholdsdele, som det første e-læringsmodul i dette flow. Overvej derfor selv, hvilke dele af dette første modul, du har mest brug for at gennemføre, hvis du ønsker at springe hurtigere over det og hvis du har deltaget i workshoppen.

E-læring

15 min

Hvad er en rettighedsskole?


E-læring

15 min

Børnekonventionens artikler


Øvelse

10 min

Din Børnekonvention


Explainer

4 min

Børnekonventionen – status og betydning

I denne explainer får du indblik i, hvilken status og betydning konventionen spiller i Danmark. UNICEF Danmarks nationale chef, Cecilia Decara, der har arbejdet med menneskerettigheder i over tyve år, trækker de vigtigste pointer frem til dig.

Film

18 min

Børnekonventionen og udsathed

Børnekonventionen har til hensigt at beskytte alle børn, men nogle har mere behov for beskyttelse end andre. Når børn er i udsatte positioner får Børnekonventionens principper og artikler en endnu vigtigere betydning. I denne video kan du møde Per Schultz Jørgensen (professor i socialpsykologi) og Jens Raahauge (skoleleder), der fra hvert sit perspektiv forklarer, hvordan de ser på Børnekonventionen i relation til beskyttelsen af børn i særligt udsatte positioner.

Guideline

30 min

Afprøv din nye viden i praksis

Denne guideline har til formål at understøtte dig i at iværksætte et praksisforsøg, der giver mening for dig. Download pdf’en så den ligger på din egen computer og herefter felterne. Gem derefter den nye pdf med dine bemærkninger i. Du kan også printe pdf’en og udfylde den i hånden.