Børnene på Silkevejen

Dokumentarserien Børnene på Silkevejen følger børn i forskellige lande langs Silkevejen. Vi møder 10-årige Emine fra Tyrkiet, 13-årige Nastia fra Ukraine og 11-årige Javed fra Bangladesh, som deler deres hverdag, håb og drømme. Filmene lægger op til diskussioner omkring emner som venskaber, fritidsinteresser, samt børns ret til inddragelse og uddannelse.

Tre korte forløb til dine elever

Der kan arbejdes med filmene i et samlet forløb, hvor de lærervejledninger du finder til hver film guider dig til øvelserne med dine elever. Filmene kan også ses hver for sig eller i den rækkefølge der giver mening for din klasse. Filmene varer hver omkring 20 minutter, mens det anbefales at afsætte omkring 4 lektioner til de øvelser, der hænger sammen med hver film (inklusive at se selve filmen). God fornøjelse.

Klik på billederne for at se filmene

Alle tre film henvender sig primært til mellemtrinselever. Når du åbner lærervejledningen til hver film kan du se det forløb du kan gennemføre med din klasse. De tre forløb kan gennemføres særskilt eller samlet i den her angivne rækkefølge. Forløbene byder på forskellige øvelser, der ud fra et rettighedsperspektiv klæder dine elever på til at bearbejde filmene.

01

Beach Boys

Forløb

4 lektioner (3 timer)

Beach boys

Efter forløbet kan eleverne:

  • reflektere over børns livsvilkår i andre lande.
  • se på balancen mellem skole, arbejde og fritidsaktiviteter i et rettighedsperspektiv.
  • diskutere temaer der relaterer sig til børns ret til inddragelse og medbestemmelse.

Hent lærervejledning

Hent elevark

02

Pige væk hjemmefra

Forløb

4 lektioner (3 timer)

Pige væk hjemmefra

Efter forløbet kan eleverne:

  • reflektere over, hvordan sport påvirker deres fysiske og mentale velbefindende.
  • analysere og reflektere over betydningen af familie og venner.
  • sætte ord på vigtigheden af at børn og unges mening inddrages.

Hent lærervejledning

03

Forløb

Bedste veninder

4 lektioner (3 timer)

Bedste veninder

Efter forløbet kan eleverne:

  • reflektere over betydningen af venskaber og fritidsinteresser.
    • reflektere over vigtigheden af information og nyheder, når der sker
    katastrofer tæt på en.
    • beskrive, hvordan konsekvenser af naturkatastrofer kan få betydning for børns rettigheder.

Hent lærervejledning

Undervisningsmaterialet er udarbejdet i samarbejde med Toolbox Film.